Asuntomessujen kävijätutkimus: Hyvinkään lähialueen omakotiasujat viihtyivät messuilla

Elokuussa
päättyneiden Asuntomessujen kävijätutkimuksen tulokset julkaistiin tänään. Suomen
Asuntomessujen teettämässä kävijätutkimuksessa selvitetään messukävijän
profiilin lisäksi myös esimerkiksi kävijöiden rakentamis- ja
remontointiaikomuksia, remontointihankkeiden kohteita ja messuvieraita
kiinnostavia tuotteita. Lisäksi kävijätutkimuksessa arvioidaan omaa
messukokemusta ja rahankulutusta messupaikkakunnalla ja messutapahtumassa.

Tutkimuksen
mukaan lähes puolet messukävijöistä tuli Asuntomessuille Uudeltamaalta.
Asumismuotona messukävijöistä yli puolella on omakotitalo. Asuntomessuilla
käyneistä vieraista yli 20 prosenttia kertoo aikovansa käyttää rahaa
rakentamiseen tai remontointiin seuraavan puolen vuoden sisällä. Lähes puolet
hankkeista kohdistuu omakotiasumiseen ja reilu viidennes aikoo remontoida
lähivuosina.

Suosituimmiksi
remontointihankkeiksi nousivat keittiöt, kylpyhuoneet ja saunat sekä pihan
rakentaminen. Tuotteista eniten kiinnostivat aurinkolämpö, sisustustuotteet ja
keittiökalusteet.  Useimmin mainittu syy
messuille lähtemiseen oli sisustaminen.   

Messuilla vierähti
useampi tunti

Messujen
näyttelykohteisiin tutustuttiin ajan kanssa. Jopa 96 prosenttia kävijöistä
kiersi alueella yli kolme tuntia. Lähes kaikissa näyttelykohteissa ilmoitti
käyneensä 56,5 prosenttia kävijöistä. Näyttelykohteiden laatua piti hyvänä tai
erittäin hyvänä 95,8 prosenttia vieraista.  Messukävijöistä 14,5 prosenttia oli sitä
mieltä, että näyttelykohteet olisivat voineet olla monipuolisempia.  Messupalveluihin oltiin hyvin tyytyväisiä ja
erityisesti lipunmyynti ja pysäköinninohjaus saivat kiitosta.

Rahaa
messuilla käytettiin kävijätutkimuksen mukaan noin 4,9 miljoonaa euroa.
Messupaikkakunnalla rahaa arvioitiin käytettävän yhteensä noin 3,9 miljoonaa
euroa. Viime vuoteen verrattuna rahaa kulutettiin noin 10 prosenttia vähemmän
kävijää kohden. Rahan kulutus on arvioitu eri palveluiden käyttäjämäärien ja
perheiden ilmoittamien summien perusteella.

Asuntomessut
kysyvät perinteisesti messukävijöiltä myös yleisarvosanaa kuluneista messuista.
Tämän vuoden Asuntomessut Hyvinkäällä -tapahtumalle 93,1 prosenttia kävijöistä
antaa arvosanan hyvän tai erinomainen. Vapaassa palautteessa kehuja keräsivät
mm. bussikuljetukset, hieno ja kaunis alue sekä kokonaisuus. Risuja tuli mm.
sateisesta säästä tai säästä ylipäänsä, kävelymatkoista ja hinnoista. 

Tänään
julkaistuun tutkimukseen osallistui 8 461 kävijäperhettä, eli noin 13,9 prosenttia
messuilla käyneistä perheistä. Levikintarkastuksen vahvistama lopullinen
maksaneiden kävijöiden määrä on 131 030.

Tutustu
kävijätutkimukseen kokonaisuudessaan osoitteessa www.vanha.asuntomessut.fi/messututkimukset-3

Hyvinkään
kaupungin tekemä messujen loppuraportti löytyy osoitteesta
www.vanha.asuntomessut.fi/hyvinkaa

Lisätiedot

Toimitusjohtaja
Pasi Heiskanen, Suomen Asuntomessut, p. 040 848 6200