Asuntomessujen kävijät tyytyväisiä Jyväskylässä – kovista helteistä huolimatta

Asuntomessujen ensimmäisen viikon kävijät ovat olleet tyytyväisiä messutapahtumaan. Messujen kävijätutkimukseen perustuvan väliraportin mukaan 93,4 % vastanneista piti messuja erinomaisina tai hyvinä.

Sanoma Digitalin tuottamassa tutkimuksessa käy ilmi, että mieleenpainuvimmat asiat messuilla ovat olleet muun muassa äijä-teema, aurinkoinen sää, monipuoliset sisustukset, hienot talot ja ystävällinen palvelu. Tutkimuksen mukaan messuille on tultu eniten Keski-Suomesta. Jyväskyläläisiä vieraista on ollut 16,7 prosenttia. Yhteensä kävijätutkimukseen on kerätty vastauksia 1 287 kappaletta 11.7.–17.7. välisenä aikana.

Asuntomessuilla Jyväskylässä on tähän mennessä vieraillut tähän iltapäivään mennessä lähes 40 000 maksanutta kävijää. Kuuma sää on verottanut ensimmäisen viikon kävijämäärää. Viileän ja sateisen alkukesän jälkeen saapuneet helteet houkuttelivat ihmiset mökeille tai rannalle. Messujärjestäjien mukaan parhaat kävijämäärät ovat usein olleet puolipilvisinä ja hieman viileämpinä päivinä.

– Kesän ensimmäinen hellejakso on rokottanut messujen alun kävijämäärää, ja arvioituun noin 140 000 kokonaiskävijämäärään pääseminen tulee olemaan haasteellista, arvio Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen.

Asuntomessujen kävijämääriin vaikuttaa säiden lisäksi myös tämän hetkinen taloudellinen tilanne, joka näkyy yksityistalouksien varovaisuutena rahankäytössä, ja toisaalta veromuutokset, jotka koskevat yrityksien edustuskuluja. Yritykset kutsuvat omia asiakkaitaan messutapahtumaan selkeästi aiempia vuosia vähemmän.

– Tämän hetkistä kävijämäärää voidaan pitää tyydyttävänä, mutta vilkkaimmat päivät ajoittuvat perinteisesti messujen kahdelle viimeiselle viikonlopulle, joten uskomme kävijämäärän tästä vielä piristyvän, Heiskanen pohtii.

Tapahtuman onnistumista ei mitata pelkästään kävijämäärillä, virallista kävijämäärätavoitetta ei ole. Ensisijaisesti Suomen Asuntomessujen tavoitteena on kehittää suomalaista asumista, esitellä uutta arkkitehtuuria ja uusia innovaatioita.

– Asuntomessut ovat 45-vuotisen historian aikana olleet suunnannäyttäjä asumisen saralla. Siitä kertoo myös tänä vuonna meille myönnetty arvostettu SAFA-palkinto, joka annettiin asumisen laadun pitkäjänteisestä ja kokeilevasta kehittämistyöstä. Pyrimme siihen, että messuvieraamme näkevät viimeisimpiä asumisen uutuuksia ja ovat tyytyväisiä messuvierailuunsa kokonaisuutena. Siinä koemme onnistuneemme tänäkin vuonna, Heiskanen kertoo.

Lisätiedot:

toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, Suomen Asuntomessut, p. 040 848 6200