Villa Lumous lumosi Asuntomessujen kävijät

Viime kesän Asuntomessujen
Paras talo -yleisöäänestyksen voittajaksi nousi kohde
numero 22, Villa Lumous. Villa Lumouksen rakennutti itselleen Pirjo ja Raimo
Räisänen ja talon näytteilleasettajana toimi Forte Kivitalot. Äänestäjiä
miellyttivät erityisesti voittajakohteen tilaratkaisut ja varuste- sekä
laatutaso. Yhteensä Villa Lumous keräsi 11,95 prosenttia äänistä.

Äänestyksen toinen
sija meni kohteelle numero 43, Drama Queen, joka oli yksi messujen
kerrostalokohteista. Drama Queenin näytteilleasettajana ja rakennuttajana toimi
YIT Rakennus Oy. Kohde jäi äänestäjien mieleen erityisesti sisustusratkaisuillaan
sekä isolla parvekkeellaan. Sisustuksen suunnittelu oli Milla Alftanin käsialaa
ja asunto oli suunniteltu kuvitteelliselle laatua ja luksusta arvostavalle
sinkkunaiselle. Paras talo -äänestyksen kolmannelle sijalle nousi kohde numero
14, Laajaranta. Moderni hirsitalo sai kiitosta hyvistä rakennusmateriaaleista
sekä valoisuudestaan, joka korostui oleskelutilojen isojen maisemaikkunoiden
ansioista.

Atriumpihainen kivitalo loisti
jokaisessa kategoriassa

Villa Lumous voitti myös
Parhaan sisustuksen ja Parhaan pihan yleisöäänestykset. Atriumtalossa
viehättäneet tilaratkaisut oli jaettu niin että keskeiset sisätilat avautuvat
laajojen ikkunaseinien kautta rakennuksen sisäpihalle ja edelleen
Jyväsjärvelle. Yleisilmeeltään talo on vaalea ja valoisa, skandinaavisen
funktionaalinen.

Villa Lumouksen sisustuksen ovat suunnitelleet Pirjo
ja Raimo Räisänen sekä Laura Taponen. Sisustuksen tavoitteena on ollut
harmoninen, rauhallinen ja toimiva koti, ja suunnittelussa on otettu vahvasti
huomioon aktiiviset lapsenlapset. Äänestäjät
pitivät myös Villa Lumouksen atriumpihasta, jossa on uima-allas.
Pihan suunnitellusta vastasivat Veera Sanaksenaho ja Pasi Linna.


Vuoden sisältöteko -palkinto YIT Oy:lle

Asuntomessut
järjesti tänä vuonna myös erillisen vuoden sisältöteko -kilpailun messujen
näytteilleasettajille. Tavoitteena oli motivoida messujen näytteilleasettajia
tuottamaan uutta ja innovatiivista sisältöä messuille. Tulokset kerättiin
Asuntomessujen kävijätutkimuksen vapaasta palauteosiosta, jossa kävijät saivat
kuvailla mieleenpainuvinta asiaa tämän vuoden Asuntomessuilta. YIT:n toteuttama
13-kerroksinen Maailmanpylväs nousi ylivoimaisesti mieleenpainuvimmaksi asiaksi
messuilta. 

– YIT:n toteuttama Maailmanpylväs, sen
sisustukset ja eri teemat nousivat monin eri sanamuodoin esille kävijöiden
vapaassa palautteessa. Laskimme yhteen kaikki tähän kokonaisuuteen liittyvät
maininnat, kuten Drama Queen, tornitalo ja esimerkiksi Maailmanpylväs. Laajasta
näyttelytarjonnasta tämä nousi vahvasti esille, yhteensä mainintoja oli 12,9 prosenttia
kaikista kommenteista. Tämä oli eniten yksittäisen toimijan saamia mainintoja,
joten palkinto meni luonnollisesti YIT:lle, Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja
Pasi Heiskanen perustelee.

Vuoden
sisältöteko -palkinto toteutettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa ja sen
voittaja saa 10 000 euron arvosta näkyvyyttä ensi vuoden Asuntomessuille.

Kesällä järjestetyillä Asuntomessuilla vieraili 11.7.–10.8.2014
välillä yli 114 000 maksanutta kävijää. Messukävijät äänestivät perinteisesti
messujen parasta taloa kävijätutkimuksen yhteydessä. Tutkimukseen vastasi
yhteensä
6 786,
mikä on 13 prosenttia kävijäperheistä.

Käy katsomassa Villa Lumous Asuntomessujen ideagalleriassa.

Kuvassa voittaneiden kohteiden edustajat.