Saimaa Gardensiin on viimeisten vuosien ajan alkanut rakentua ympärivuotinen ja palveluiltaan monipuolinen lomakeskus. Saimaan rannalle, reilun kolmenkymmenen kilometrin päähän Lappeenrannan ja kuuden kilometrin päähän Imatran keskustasta laajeneva matkailukeskittymä majoittaa jo nyt reilut tuhat lomailijaa.
Saimaa Gardens on myös Pietaria lähinnä sijaitseva suomalainen matkailukohde. Alueen palvelukokonaisuus valmistautuu palvelemaan tulevaisuudessa runsasta matkailijavirtaa – asuuhan 250 kilometrin säteellä noin kahdeksan miljoonaa ihmistä. Saimaa Gardensin alue tähtää kaikkiaan 8000 majoituspaikkaan.
Yksi pohjoismaiden suurimpia matkailuinvestointeja toteutui viime marraskuussa avautuneen Holiday Club Saimaan myötä Saimaa Gardensin alueelle. Kylpylähotelli jääareenoineen ja keilaratoineen tarjoaa liikunnallisia aktiviteetteja. Loma-asuntojen tai hotellihuoneiden ulkopuolella tekemisen määrä on lähiympäristössä vain mielikuvituksesta kiinni.
Kaikkiaan matkailu-alue on kooltaan noin 300 hehtaaria ja se käsittää Rauhan historiallisen miljöön, osan Tiuruniemestä ja läheisestä Masteensaaresta. Luonnonrauhaa, sieni- ja marjametsiä sekä yhteiskäyttöistä rantaviivaa on pidemmillekin patikkaretkille. Loppuvuodesta alueelle valmistuu jopa oma kauppakeskus ja ensi kesänä alueella voi pelata golfia Pay & Play -kentällä.
– Ideana Saimaa Gardensilla on löytää alueelle yhteistyökumppaneita eri osa-alueilta, sanoo Saimaa Gardensin myyntivastaava Jari Kenias ja kertoo, että alueelle on tulossa myös koko perheen seikkailupuisto ja uusia ideoitakin kehitellään koko ajan. Tällä hetkellä alue työllistää kaikkiaan jo reilut pari sataa ihmistä ja tulevaisuudessa jopa tuhansia.
– Veneilijöille on omat palvelut ja alueella on useita elämysmatkailuyrityksiä. Ratsastustalli on alueen kupeessa ja liikuntamahdollisuudet monipuolisia ympärivuotisilla hyvillä maastoreiteillä, Kenias täydentää palveluita.
Messuilta lanseeraus kotimaahan
Loma-asuntomessut Lappeenrannassa -tapahtuma on myös suunniteltu käännekohta Saimaa Gardensin lanseerauksessa. Saimaa Gardensilla on messuilla 8 erilaista kohdetta, jotka ovat myytävänä ja jälleen vuokrattavissa.
– Aiemmin olemme markkinoineet lähinnä Venäjälle ja näillä messuilla esitellään aluetta enemmän suomalaisille, Kenias selvittää ja täydentää, että tälläkin hetkellä alueen matkailijat ovat lähes puolet suomalaisia ja puolet ulkomaalaisia – pääosin venäläisiä turisteja.
– Ekologisuus on yksi pääteemoistamme ja se näkyy esimerkiksi yhteisenä aluelämpöratkaisuna kohteissamme. Ihannelomailijamme alueella on luontoa arvostava ja kunnioittava, Saimaata ja alueen aktiviteetteja hyödyntävä matkailija, hän täydentää ja lisää, että juuri sellaisia ovat olleet kahden ensimmäisen päivän messuvieraatkin.
– Suurella yleisöllä on ollut oikein positiivinen kiinnostus aluettamme kohtaan!