Asuntomessuvieraat viihtyneet Jyväskylässä useita päiviä

Kesän asuntomessukaupungin Jyväskylän kattava
matkailutarjonta saa ulkopaikkakunnilta saapuvat messukävijät viihtymään kaupungissa.
Messujen kävijätutkimukseen perustuvan väliraportin mukaan noin 40 prosenttia
kävijöistä oli viipynyt kaupungissa vähintään kaksi päivää.

 – Asuntomessut on vetovoimainen tapahtuma ja messukesä
on tiivistänyt alueellista matkailuyhteistyötä entisestään. Tämä näyttäytyy
messuvieraille erilaisten valmiiden matkailukokonaisuuksien ja -etujen
muodossa. Myös teemalliset kaupunkikierrokset ja opastukset on räätälöity
palvelemaan vieraita, Jyväskylän seudun matkailutoimiston päällikkö Maija
Nurminen tiivistää.

Kaupunkiin
saapuville onkin tarjolla kulttuuria, makunautintoja ja persoonallisia käyntikohteita.
Asuntomessujen vanavedessä moni kaupungin yrittäjä on innostunut toteuttamaan
erilaisia tapahtumia messuvieraiden ja matkalaisten iloksi.


Asuntomessuvieraat saavat esimerkiksi messulipulla käyttöönsä lukuisia etuja
messualueen ulkopuolella. Kaikkiaan etuja tarjoavia kohteita on Jyväskylän seudulla
yli neljäkymmentä ja etukohteet vaihtelevat toiminnallisista aktiviteeteistä
ravintola- ja majoituspalveluihin, Nurminen jatkaa.

Luonto ja järvimaisema kiinnostavat

Torstaina
julkaistusta väliraportista selviää myös, että noin 75 % messuvieraista on
saapunut Jyväskylään muualta Suomesta.

­-
Vieraspaikkakuntalaisten suuri määrä ilahduttaa ja kertoo siitä, että Jyväskylä
on kiinnostava matkailukaupunki. Yleiskuva kaupungista on positiivinen
ja moni kehuu ympäristön viihtyisyyttä. Järvimaisema ja vesistön läheisyys
nousevat puheissa nopeasti esiin. Myös uudistettu satama ja Lutakon alue ovat
saaneet hyvää palautetta.

Messualueella vieraita palvelee kaupungin oma infopiste,
jossa matkailijoita ohjataan ja opastetaan tarpeiden mukaan. Apua on
mahdollista saada vaikkapa ruokapaikan
tai iltaohjelman etsinnässä.

– Messuvieraat ovat
olleet hyväntuulisia ja tyytyväisiä messusisältöön. Moni kiittelee Jyväskylän
tapahtuman monipuolista kattausta ja hyvin toimivia järjestelyjä. Esimerkiksi
messubusseissa työskenteleviä oppaita on kiitelty vuolaasti, itsekin Jyväskylän
infopisteellä päivystänyt Nurminen tiivistää.

Samaa kertoo myös tuore
väliraportti. Sen mukaan 94,5 % vastanneista piti messuja erinomaisina tai
hyvinä.

Lisätietoja:
Maija Nurminen,
matkailutoimiston päällikkö, Jyväskylän Seudun Matkailu, p. 050 570 9270