Asuntomessujen monipuolinen sisältö sai kiitosta messuvierailta

Elokuussa päättyneiden Asuntomessujen kävijätutkimuksen tulokset
julkaistiin eilen Jyväskylässä järjestetyssä palauteseminaarissa.
Tilaisuudessa vahvistettiin maksaneiden kävijöiden määrä, joka oli yhteensä 114
941*. Päiväkohtainen kävijäennätys 8187 tehtiin messujen viimeisenä perjantaina
8. elokuuta, jolloin Asuntomessut olivat historiansa ensimmäistä kertaa avoinna
myös yöaikaan.

Tutkimuksen teki Sanoma Media Finland Oy / Rakentaja.fi. Tänään
julkaistuun tutkimukseen osallistui 7189 kävijäperhettä, eli noin 13,9
prosenttia messuilla käyneistä perheistä. Kävijätutkimuksessa messuvieraat
antoivat yleisarvosanan messuista. Asuntomessut Jyväskylässä -tapahtuman yleisarvosana
oli toiseksi paras kymmenen vuoden aikana. Kävijöistä 94 prosenttia piti
messuja hyvänä tai erinomaisena.

– Jyväskylässä panostimme erityisesti monipuoliseen messusisältöön.
Messuilla toteutettiin runsaasti kokeilu- ja kehittämishankkeita, kuten tornitalojen
arkkitehtuurikilpailu, vihertehokkuuskortteli, älykäs aluevalaistus sekä koko
aluetta koskeva kokonaisvaltainen ympäristötaideprojekti. Lisäksi
näytteilleasettajia kannustettiin uuden ja innovatiivisen sisällön tuottamiseen
Vuoden sisältöteko -palkinnolla. Hienoa, että kävijät ovat nauttineet
kokemastaan ja antaneet messuista kiitettävän arvosanan, Asuntomessujen
toimitusjohtaja Pasi Heiskanen toteaa.

Vuoden sisältöteko -palkinnon sai YIT Oy, jonka toteuttama
13-kerroksinen Maailmanpylväs nousi kävijätutkimuksen mukaan ylivoimaisesti
mieleenpainuvimmaksi asiaksi messuilta. Maailmanpylväs sai yhteensä 12,9
prosenttia kaikista kommenteista.

Kävijätutkimuksesta käy ilmi, että etenkin sisustusratkaisut jäivät
messuvieraiden mieleen.

– Kävijöiltä tuli kiitosta siitä, että sisustuksissa oli enemmän
vaihtelua kuin aiemmin. Esimerkiksi kerrostalokohteeseen toteutetut, eri
teemoin sisustetut viisi asuntoa saivat kiitosta. Lisäksi messuvieraat
arvostivat Asuntomessujen toimivia järjestelyjä ja ystävällistä palvelua,
kävijätutkimuksen koostamisesta vastannut myyntipäällikkö Jussi Ruotsalainen
Sanoma Media Finland Oy:stä kertoo.

 

Messukävijät kuluttivat rahaa viimevuotista enemmän

Messujen kävijätutkimuksessa messuvieraita pyydettiin arvioimaan omaa
rahan kulutustaan sekä messupaikkakunnalla että messualueella.
Messupaikkakunnalla rahaa käytettiin arviolta noin 7,3 miljoonaa euroa ja
messuilla noin 4,4 miljoonaa euroa. Yhteensä rahaa käytettiin noin 11,7
miljoonaa euroa.

Viime vuoden Asuntomessuihin verrattuna rahaa kulutettiin noin 30
prosenttia enemmän kävijää kohden. Rahan kulutus on arvioitu eri palveluiden
käyttäjämäärien ja perheiden ilmoittamien summien perusteella.

Kävijätutkimuksen yhteydessä Asuntomessut Jyväskylässä -tapahtuman
palauteseminaarissa julkaistiin myös Jyväskylän kaupungin tekemä loppuraportti
projektista.

– Asuntomessujen valmisteluista messuporttien sulkeutumiseen saakka oli
aistittavissa se innostus ja sitoutuminen, jolla eri yhteistyötahot kaupungissa
lähtivät mukaan tapahtumakesään. Messujen sisällössä oli paljon uutta ja
elämyksellistä. Oli myös hienoa huomata, että messuvieraat lähtivät ahkerasti
kaupungille, ja suosittelevat Jyväskylää mielellään eteenpäin niin
matkailukohteena kuin asuinpaikkakuntanakin, Asuntomessut Jyväskylässä  -tapahtuman projektipäällikkö Anu Hakala
kiittelee.

 

Tutustu kävijätutkimukseen kokonaisuudessaan osoitteessa www.vanha.asuntomessut.fi/messututkimukset-3

Jyväskylän kaupungin tekemä messujen loppuraportti löytyy osoitteesta www.vanha.asuntomessut.fi/jyvaskyla

*Maksaneiden kävijöiden määrän on tarkastanut
MediaAuditFinland Oy (entinen Levikintarkastus Oy).