Asuntomessujen kävijätutkimus: 30 prosenttia messuvieraista tuli messuille junalla

7. lokakuuta Vantaalla
järjestetyssä palauteseminaarissa julkaistiin Asuntomessut Vantaalla
-tapahtuman kävijätutkimuksen tulokset. Tilaisuudessa vahvistettiin myös
maksaneiden kävijöiden määrä, joka oli yhteensä 138 756*. Kävijätutkimuksen
on tehnyt Sanoma Media Finland Oy / Rakentaja.fi. Tutkimukseen osallistui
8 588 kävijäperhettä, eli noin 13,4 prosenttia messuilla käyneistä
perheistä.

Asuntomessujen kävijätutkimuksen mukaan peräti 30 prosenttia
messuvieraista on saapunut Asuntomessuille Vantaalle junalla. Edellisen kerran
messut järjestettiin pääkaupunkiseudulla vuonna 2006 Espoossa. Asuntomessuille
Espooseen junalla saapui 15 prosenttia kävijöistä.

Yli puolet messuvieraista tuli Asuntomessuille Vantaalle Uudeltamaalta.
Keskimääräinen kävijämäärä oli 4 500 kävijää päivässä. Päiväkohtainen
kävijäennätys tehtiin 6. elokuuta, jolloin messuilla vieraili 7171 kävijää.
Elokuun viidentenä ja kuudentena päivänä messut olivat auki illalla kello
kahdeksaan saakka.

– Kokonaiskävijämäärä ylitti Jyväskylän ja Hyvinkään kävijämäärät, ja
kuten aiempinakin vuosina, päiväkohtainen kävijämäärä nousi tasaisesti loppua
kohti. Mikä tärkeintä, messuvieraat ovat olleet erittäin tyytyväisiä messujen
sisältöön ja nauttineet kokemastaan. Kävijätutkimuksesta käy ilmi, että 88,8
prosenttia kävijöistä piti messuja hyvänä tai erinomaisena, Suomen
Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen sanoo.

Kävijöiltä tuli kiitosta muun muassa hyvin toimineista järjestelyistä
sekä siitä, että messuilla oli esillä erityyppisiä kerrostaloasuntoja. VAV
Asunnot Oy:n kohde numero 5, Kasarikoti, voitti Asuntomessujen Vuoden
sisältöteko –palkinnon. Kasarikoti oli kävijätutkimuksen mukaan mieleenpainuvin
asia messuilla.

– Alueen siisteys ja hyvin suunniteltu kierto nousivat esiin tutkimuksen
positiivisessa palautteessa. Eniten messuvieraita kiinnostivat keittiöt ja
saunat. Lisäksi erilaiset sisustustuotteet, 
laatat, ja kaikki pihaan liittyvä olivat kiinnostavimpien tuotteiden
joukossa, kävijätutkimuksen koostamisesta vastannut myyntipäällikkö Jussi Ruotsalainen
Sanoma Media Finland Oy:stä kertoo.

Messuvieraat jättivät messuille noin 5 miljoonaa euroa ja
messupaikkakunnalle noin 4,2 miljoonaa euroa. Yhteensä rahaa käytettiin noin
9,2 miljoonaa euroa. Rahan kulutus on arvioitu eri palveluiden käyttäjämäärien
ja perheiden ilmoittamien summien perusteella.

Vantaa
kiinnostaa messuvieraita niin asuinpaikkana kuin matkakohteena

Kävijätutkimuksesta käy ilmi, että 24,2 prosenttia kävijöistä oli
kiinnostunut Vantaasta asuinpaikkana, 15,7 prosenttia matkailukohteena.  Kävijät olivat myös valmiita suosittelemaan
Vantaata sekä Asuntomessuja ystävilleen. Kivistön messualue miellytti kahta
kolmasosaa kävijöistä asuinalueena.

Kävijätutkimuksen yhteydessä Asuntomessut Vantaalla -tapahtuman
palauteseminaarissa julkaistiin myös Vantaan kaupungin tekemä loppuraportti
projektista.

– Messutapahtuma tehdään aina tiiviissä yhteistyössä rakentajien,
näytteilleasettajien ja yhteistyökumppaneiden kesken, ja toimiva yhteistyö on
projektissa kaiken a ja o. Asuntomessujen eteen tehtiin lujasti töitä, ja
onnistunut lopputulos palkitsi kaikkien uurastuksen, aluevalvoja Tiina Rantala
toteaa.

Vantaan kaupungin viestintäpäällikkö Päivi Rainio on erityisen ilahtunut
siitä, että kolmannes messuvieraista käytti Kehärataa messuille tullessaan.

– Kehäradan ansiosta messuille oli helppo tulla. Oli myös kiinnostavaa
huomata, että helsinkiläiset olivat merkittävin yksittäinen kävijäryhmä.
Asuntomessuilla Vantaalla messutarjonnasta erottuivat etenkin pienet
kerrostaloasunnot, joita kävijät pitivät kiinnostavana, Rainio sanoo.

Tutustu
kävijätutkimukseen ja Vantaan kaupungin tekemään loppuraporttiin osoitteessa https://vanha.asuntomessut.fi/vantaa-2015/loppuraportti-ja-kavijatutkimus

*Maksaneiden kävijöiden määrän on tarkastanut MediaAuditFinland Oy
(entinen Levikintarkastus Oy).