Asuntomessuilla viihdytään ja haetaan sisustusideoita

Tiedote 25.10.2011

Viime kesän Asuntomessut Kokkolassa sai kiitosta kävijöiltään. Suomen Asuntomessujen teettämässä kävijätutkimuksessa käy ilmi, että messuvieraista 95 prosenttia piti messuja hyvänä tai erinomaisena. Samassa tutkimuksessa todetaan, että messut ovat mielenkiintoista ajanvietettä ja messuvieraita vetää paikalle erilaiset ja uudet sisustusratkaisut, messujen läheisyys sekä uudet ja erilaiset rakenneratkaisut.

 

Asuntomessuilla Kokkolassa oli esillä 41 kohdetta.  Suorakanava Oy:n tekemän tutkimuksen mukaan messuvieraat pitivät näyttelykohteita monipuolisina ja tarjontaa riittävänä. Suurin osa messuvieraista vietti aikaa messuilla yli kolme tuntia.  Tänään julkaistuun tutkimukseen osallistui 11 264 kävijäperhettä, eli noin 18,6 prosenttia messuilla käyneistä perheistä.

 

Rakentaminen tai remontoiminen suunnitteilla

 

Kävijätutkimuksessa käy ilmi, että suurella osalla asuntomessuvieraista on suunnitteilla joko omakotitalon tai loma-asunnon rakentaminen tai remontointi. Messuilla käyneiden perheiden kesken erilaisia hankkeita on yhteensä suunnitteilla 70 565 kappaletta ja niihin aiotaan käyttää seuraavan vuoden sisällä keskimäärin 48 000 euroa. Viime vuosista hankkeiden lukumäärä on hieman laskenut mutta rahan käyttö kasvanut. Vaasassa 2008 vastaavat luvut olivat 85 000 kpl / 34 000e ja Valkeakoskella 87 000 kpl/ 26 500e vuonna 2009. Suosituimmat remonttihankkeet liittyvät sisustukseen ja sisäpintoihin (32%), keittiöihin (30,4%) sekä saunoihin (29,1%) ja kylpyhuoneisiin (28,9%).

 

Tapahtuman järjestävät ovat tyytyväisiä tutkimustuloksiin jotka osoittavat että tapahtumalle asetettuihin tavoitteisiin on päästy.

 

– Tutkimus osoittaa asuntomessutapahtuman olevan Suomen merkittävin rakentajien, remontoijien sisustajien ja piharakentajien kohtaamispaikka. Tutkimuksessa käy ilmi, että myös näytteilleasettajat ovat tyytyväisiä tapahtumaan. Messut toimivat ideointi ja tiedonsaantipaikkana, mutta myös erittäin merkittävänä markkinointi- ja myyntitapahtumana. Nämä olivat keskeisiä tavoitteitamme, onhan Pohjanmaa merkittävä talo- ja rakennusmateriaaliteollisuuden keskittymä maassamme, Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen arvioi.

 

Alueelle jäi 15 miljoonaa euroa

 

Levikintarkastuksen suorittaman tarkastuslaskennan jälkeen lopulliseksi kävijäluvuksi muodostui 127 574. Keskimääräinen päivittäinen kävijämäärä viime kesän Asuntomessuilla oli 4 100. Joka viides kävijä tuli lähikunnista. Messuilla käytiin myös kauempaa. Yli 500 kilometrin päästä tulleita oli 27 prosenttia messuvieraista.

 

Kokkolassa messut otettiin omaksi: 40 prosenttia kokkolalaisista kävi kesän Asuntomessuilla. Pohjanmaalaiset vierailivat messuilla tiuhaan. Lähes joka viides kävijöistä oli Keski-Pohjanmaalta. Seuraavaksi eniten kävijöitä oli Pohjois-Pohjanmaalta, Pohjanmaalta ja Etelä-Pohjanmaalta. Tutkimuksen mukaan neljä viidestä kävijästä lähti Asuntomessuille kotoa, vastaavasti viime kesän Loma-asuntomessuille joka kolmas tuli mökiltä.

 

Yhteensä kaikki messuvieraat jättivät paikkakunnalle 15 miljoonaa euroa. Suurimpia hyötyjiä olivat ravintolat, majoituspalveluiden tarjoajat ja polttoaineen myyjät.

 

– Asuntomessut tarjosi alueelle ja sen yrityksille ainutlaatuisen tilaisuuden tulla entistä paremmin tunnetuksi. Kokkolan seudun viime vuosien työpaikka- ja väestökehitys on ollut vahvasti myönteistä, minkä tueksi myös monipuolista palvelujen tarjontaa ja hyvän asumisen puitteita halutaan pitää esillä. Näissäkin tavoitteissa Asuntomessut Kokkolassa onnistuivat kaupungin ja alueen kannalta erinomaisesti, Kokkolan kaupunginjohtaja Antti Isotalus arvioi.

 

Samaa mieltä on messujen projektipäällikkö. Hänen mukaansa messut onnistuivat erinomaisesti paitsi toiminnallisesti, myös taloudellisesti.

 

 – Tämä oli suurin Kokkolassa koskaan järjestetty yleisötapahtuma ja toi kaupunkia monipuolisesti koko valtakunnan tietoisuuteen.  Uskomme, että Kokkola tulee olemaan tulevaisuudessa entistäkin mielenkiintoisempi matkailukaupunki ja ehkä myös monen tuleva kotikaupunki, toteaa tyytyväinen Asuntomessujen projektipäällikkö Touko Rauma messujen jälkeen.

 

 

Lisätiedot

 

Toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, Suomen Asuntomessut, p. 040 848 6200

 

Projektipäällikkö Touko Rauma, Kokkolan kaupunki, p. 040 516 2300

 

Kaupunginjohtaja Antti Isotalus, Kokkolan kaupunki, p. 06 82 89 211

 

 

www.vanha.asuntomessut.fi

 

Kävijätutkimus

 

Kokkolan kaupungin tekemä loppuraportti