Heinäkuussa päättyneiden Loma-asuntomessujen
kävijätutkimuksen tulokset julkaistiin 29.9. Kalajoella. Viime kesän
Loma-asuntomessuilla vieraili yhteensä 40 609 kävijää (Levikintarkastus
Oy:n tarkastama luku). Suomen Asuntomessujen teettämän kävijätutkimuksen mukaan
enemmistö kävijöistä tuli Kokkolan, Oulun ja Kalajoen suunnalta. Tutkimuksen
teki Sanoma Media Finland Oy / Rakentaja.fi. Tutkimukseen vastasi 40,2
prosenttia messuilla käyneistä perheistä.
– Loma-asuntomessuilla Kalajoella vieraili yhteensä yli
40 000 kävijää, mikä ylitti järjestäjien ennakko-odotukset. Juhannuksen
jälkeen alkaneesta kylmästä säästä huolimatta kävijät viihtyvät hyvin
tapahtumassa, Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen toteaa.
Kävijätutkimuksen mukaan 94,8 prosenttia kävijöistä antoi
messuille arvosanaksi hyvä tai erinomainen.
– Yleisarvosana on korkeampi kuin edellisten vuosien
Loma-asuntomessuilla. Lisäksi tutkimuksessa nousi esille, että yleisö piti
järjestelyjä toimivina ja palvelua ystävällisenä. Alueena Kalajoen messualue
erottui aikaisemmista messualueista, mikä näkyi esimerkiksi kävijätutkimuksen
vapaassa palautteessa, myyntipäällikkö Jussi Ruotsalainen Sanoma Media Finland Oy:ltä
kertoo.
Kävijätutkimuksen mukaan Kalajoen Hiekkasärkät koettiin
nykyaikaisena tai erittäin nykyaikaisena asuinalueena 89 prosentin mielestä ja 83,5
prosenttia vierailijoista piti asumista messualueen tyyppisellä asuinalueella
ainakin jonkin verran haluttavana.
Kalajoella kulutettiin
yli 3 miljoonaa euroa
Messujen kävijätutkimuksessa messuvieraita pyydettiin myös
arvioimaan omaa rahan kulutustaan sekä messupaikkakunnalla että messualueella.
Yhteensä messuvieraat käyttivät rahaa 3,3 miljoonaa euroa, josta Kalajoella
käytettiin noin 2,2 miljoonaa euroa ja messualueella 1,1 miljoonaa euroa. Rahaa
käytettiin etenkin ravintola- ja majoituspalveluihin sekä ruoka- ja
polttoaineostoksiin.
Kävijätutkimuksen yhteydessä Loma-asuntomessujen
palauteseminaarissa julkaistiin myös Kalajoen kaupungin oma loppuraportti
projektista. Loppuraportissa kerrataan Loma-asuntomessuprojektin kulkua sen
alkamisesta vuodesta 2012 messujen päättymiseen asti. Lisäksi loppuraportista
selviää kaupungin tavoitteet projektille ja niiden täyttyminen.
– Kalajoen kaupunki tavoitteli ainutlaatuiselle alueelle sen
arvoisia messuja sekä valtakunnallista näkyvyyttä. Näissä molemmissa
onnistuttiin erinomaisesti. Nyt on tietenkin tärkeää katsoa tulevaan niin, että
onnistuneen messukesän jälkeen matkailupitäjä ei jää laakereilleen lepäämään
vaan kehittää entistä aktiivisemmin uusia matkailuvaltteja, Loma-asuntomessujen
projektijohtaja Laura Ruohola toteaa.
Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, Suomen Asuntomessut, p. 040
848 6200
Messujen kävijätutkimus löytyy osoitteesta
www.vanha.asuntomessut.fi/messututkimukset-3